Men mest känd är nog Strindberg för sin klarsynthet – som i synergi med frispråkigheten gjorde verklighetsnära tolkningar och skildringar av tillvaron. Han skrev om alla samhällets klasser från kritiska men sunda perspektiv. Strindberg var klassiskt skolad och var påläst i antik kultur såsom teater och litteratur. Psykologin var också en avgörande influens i hans arbete. Den evigt spelade och hyllade pjäsen Fröken Julie är till exempel delvis ett skådespel om samhället och de strukturer som finns där. Samtidigt som det är ett intimt och skrämmande rörande porträtt av två bräckliga människor som vacklar mellan sina roller och sina lustar. Ett par av hans mer kända verk:
• Fröken Julie
• Röda rummet
• Tjänstekvinnans son
• Hemsöborna
• Ett drömspel
En författare med förnuft och integritet
Strindberg hade nästan som regel att ifrågasätta normen. Det var förmodligen inte av trots utan av ren välvilja för mänskligheten. Han ville uttrycka sina åsikter och känslor i alla lägen för att visa för andra människor att man ska våga säga emot. Våga bryta konventioner och göra sina privata revolutioner. En etisk frigörelse helt enkelt. Självklart hade han fler än en åsikt i kvinnofrågan. I verket Giftas talar Strindberg om olika svagheter i äktenskapet. Den moderna kvinnan får sig ett par smällar. Men det handlar mest om en rädsla för äktenskapet och tvånget att leva så nära inpå en annan människa när man är så sjuk som August var.
I själva fallet säger han explicit i många av sina texter att han älskar kvinnor. Även de kvinnliga karaktärerna i hans verk är handlingskraftiga och på intet sätt nedvärderade som människor. I år fyller han år och har jubileum i sitt namn. Hela Stockholm med kulturliv hyllar den stora författaren Strindberg. Det har debatterats om han har fått för lite pengar i statliga medel till sitt Strindbergår. När Carl vin Linné och H.C. Andersen firas är det miljonbelopp i hundratalen som utbetalas.